Established Member of the

HuGBC

A GBCI EUROPE Circle 2022 eseményen jártunk

A GBCI Europe idén elérkezettnek látta az időt, hogy ismét személyes jelenléttel rendezzen konferenciát, elsősorban LEED szakértők és ügyfelek számára. A HuGBC-t Szircsák Norbert, az egyesület LEED Roundtable delegáltja képviselte.
1

3 év telt el a legutóbbi, 2019-es európai Greenbuild konferencia óta. Mint sok más eseményt, úgy ezt is többszöri elhalasztásra késztette a pandémia. Az idei egy bensőségesebb légkörű, mindössze 150 fős esemény volt, ugyanakkor sokat elmond a résztvevőkről, hogy a 2021-ben LEED minősítést szerzett Európai projektek szakértőinek 60% jelen volt.

A rendezvény idén a Circle nevet kapta. A Circle, ami kört jelent, egyszerre szimbolizálja a nettó nulla széndioxid kibocsátást valamint a körforgásos gazdaságot, melyek mind témái voltak a konferenciának.

Az eseményen olyan illusztris vendégek is részt vettek, mint például az amerikai zöldépítási tanács (USGBC) frissen kinevezett elnöke, Peter Templeton. Peter mellett  előadást tartott Chris Pyke, aki az Arc Skoru alelnöke. Az Arc egy online platform, mely részint eszköze a létező épületek LEED minősítésének, de önállóan is használható ingatlanok vagy akár irodaterületek különböző fogyasztási adatainak riportálására.

A közép-kelet európai régió zöld épület tanácsaiból a román, a bolgár, a lengyel és a magyar nemzetek is szép számmal képviseltették magukat, valamint a LEED minősítésekben amúgy is élenjáró Olaszországból is sokan érkeztek.

A konferencia első napja az ismerkedésről szólt, de többek között átadták az ún. LEED Proven Provider elismeréseket is, melyet olyan cégek kaphatnak, akik bizonyították a minősítő rendszeren belüli tudásukat és professzionalizmusukat. A díjazottak között szerepelt a Colliers is (HuGBC tag).

A fotón Szircsák Norbert balról a második.

A második napon összesen 19 szakember előadását, beszédét vagy kerekasztal-beszélgetését láthattuk, halhattuk. Sok szó esett az épület felújítások fontosságáról, hiszen a legkisebb karbonlábnyomot akkor tudjuk elérni, ha nem építünk újat, hanem a korábbi épületeinket modernizáljuk. Ahogy az egyik előadásból kiderült, egy új építésű épület beépített karbonkibocsátása gyakorlatilag megegyezik az 50 éves működése során kibocsátott karbonnal. Az újépítések kapcsán pedig a faszerkezet használata jött elő többször, mint lehetséges karboncsökkentési alternatíva.

Mivel a konferencia Münchenben zajlott, így adta magát, hogy az ottani központú Siemens mint a legnagyobb európai iparvállalat is képviseltesse magát. Természtesen a Siemens is elkötelezte magát az éghajlatváltozás megállítása mellett. A cég 2030-ra vállalt karbonsemlegességének eddigi útjáról és kihívásairól adott elő Christian Franz, a cég fenntarthatósági vezetője. Stratégiájukat több lépcsőben valósítják meg, részben az ingatlanportfolió racionalizálásával, meglévő épületek magas szintű felújításával, zöld energiatermeléssel és vásárlással valamint, új épület építése esetén, már a nettó nulla kibocsátás elveinek figyelembevételével.

Érdekes volt látni, hogy a luxuscikkek gyártói is zászlójukra tűzték a fenntarthatóságot. Egy kerekasztal beszélgetés során a Kering cégcsoport (Gucci, Balenciaga, Saint Laurent stb.) valamint a Fendi - mely a legnagyobb luxusmárka cégcsoport az LVMH tagja - képviselői meséltek a saját vállalatuk erőfeszítéseiről. A Kering például olaszországi elosztóközpontjára nyerte el a legmagasabb LEED Platinum minősítést, melyet többek között egy 400 MWh teljesítményű tetőn elhelyezett napelem park is segített. A Fendi eddig 20 boltjára kapott minősítést, de számos egység jelenleg is minősítés alatt áll. Kidolgoztak egy új fenttarthatóbb üzletkialakítás koncepciót, emellett meglévő üzleteik energia, víz, stb. fogyasztását pedig folyamatosan figyelik és továbbítják automatikusan a már említett Arc rendszerbe.

A sok érdekes előadás közül még a Vasakronan svéd ingatlanfejlesztőt érdemes kiemelni. A cég 4 nyugdíjalap tulajdonában van és célja az átlag feletti profit elérése, mindez maximális környezettudatossággal párosítva. Az eredményeik önmagukért beszélnek mindkét fenti cél tekintetében. Sok rekord fűződik a nevükhöz, mint az első vállalati zöld kötvény kibocsátása vagy az első svéd zöld bérleti szerződés. 2009 óta felére csökkentették az ingatlanjaik energiafogyasztását, az úgynevezett Scope 1 és Scope 2 karbonkibocsátás tekintetében már évek óta karbonsemlegesek és komoly erőfeszítéseket tesznek a Scope 3 kibocsátás csökkentése érdekében is. Természetesen ők is csatlakoztak a 2030-as karbonsemlegesség eléréséhez a teljes értékláncukon keresztül.

Témák voltak még a különböző típusú kibocsátások közötti különbségek Scope 1-3-ig, az életciklus elemzés, valamint a zöld finanszírozás.

A harmadik nap záróeseménye egy séta volt Münchenben a LEED minősített épületek és boltok meglátogatásával. Az első állomás a Simenes főhadiszállása volt, ahol számos csúcstechnika beépítésével értek el jelentős energiamegtakarítást.

Előremutató volt még az Adidas outdoor márkája, a Terrex legújabb zászlóshajó üzlete. Itt nem csak, az olyan ingatlanhoz kapcsolódó környezettudatos funkciók, mint a fahasználat, esővízgyűjtés, LED világítás, szelektív hulladékgyűjtés stb. láthattunk példát, hanem a márka óceáni műanyaghulladékból gyártott ruhái és cipői is megvásárolhatók.

A háromnapos rendezvényen színvonalas szakmai előadásokat hallhattak a résztvevők, megismerkedhettek gyakorlati példákkal és jó alkalom adódott a szakmai kapcsolatok építésére, ápolására is.

 

Szerző: Szircsák Norbert, Zöld Épület Tanácsadás Üzletágvezető, Colliers Hungary Kft.
(HuGBC LEED Roundtable képviselő)

 

A konferencia részvétel támogatója: 

<< Vissza a főoldalra