Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük, itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
A TOP CLeveR együttműködő zöld építés szervezetek (GBC-k) és a WorldGBC részletes elemzést végeztek az építőipari szakmai oktatási és képzési rendszer (VET) helyzetéről, különös figyelmet fordítva a következő témákra: teljes életciklusra kiterjedő szén-dioxid-kibocsátás, körforgásos építkezés, erőforrás-hatékonyság, Level(s) keretrendszer és nulla kibocsátású épületek (WCRLZ). Ez a cikk áttekintést nyújt a meglévő képzési programokról, képesítésekről és kompetencia-elismerési folyamatokról az egyes projektországokban, amelyeket ezenkívül interaktív KUMU térképekben is összefoglatunk.1
A szakmai oktatás és képzési rendszer működése és annak struktúrája érdekes alapadatként szolgált az elemzéshez. Spanyolországban, Lengyelországban és Olaszországban az oktatási szabályozásért a nemzeti és regionális adminisztratív szintek felelnek. Ezzel szemben Szlovéniában, Magyarországon és Horvátországban az oktatási rendszer nemzeti szinten központosított. A fehérgalléros szakmai képzés formális és nem formális struktúrája hasonlóan épül fel mind a hat projektországban. Azonban a kék gallérosok esetében vannak eltérések. Spanyolországban és Olaszországban néhány szakma az építőiparban szabályozott. Ezért nem minden szakember támaszkodik formális képzésre, mivel az nem előírt követelmény. Azonban léteznek olyan mechanizmusok, amelyek révén elismerhetők és akkreditálhatók a szakemberek tapasztalatai.
Főbb tanulságok
A vizsgált képzési programokat bemutató térképek alapján jelenleg több képzés érhető el fehérgalléros szakemberek számára, mint kék gallérosok számára a WCRLZ témákban. A legszembetűnőbb képzési hiányosság, amelyet minden ország közösen tapasztal, a Level(s) témájában figyelhető meg. Ezenkívül a képzések jellemzően elméletiek. A projektországokban jelenleg elérhető EQF 6-8 képesítések nem fedik le a WCRLZ kompetenciákat, bár sok esetben az energiahatékonyság és az energiaauditálás képesítések megjelennek.
A zöld építés egyesületek szerepe
A meglévő képzések kiegészítéseként a GBC-k és a WorldGBC-k szerepe abban áll, hogy biztosítsák a technikai tartalom naprakészségét az európai irányelveknek és keretrendszereknek, például a Level(s)-nek megfelelően. Hatással lehetnek a tapasztalt munkavállalókra is, akik sok esetben nem találhatók formális képzésben, és valós esetekből származó példákat nyújthatnak az iparágból.
Az új kompetenciák és képesítések elismerésének fontossága
A jelenlegi átmeneti időszakban, amikor az építőiparnak új kihívásokkal kell szembenéznie, az új kompetenciák és képesítések elismerése kulcsfontosságú a releváns szakmai képzés létrehozásához. A TOP CLeveR hozzájárulása, amely az ilyen kompetenciák meghatározására összpontosít, különösen a WCRLZ pilléreire (életciklusra kiterjedő szén-dioxid-kibocsátás, körforgásos építés, erőforrás-hatékonyság, Level(s), és Nulla Kibocsátású Épületek), nagy értékkel bírhat.A GBC-k nemzeti, regionális és helyi szinten végzett széleskörű hálózatai alapvető szerepet játszhatnak abban, hogy ezt átadják a kulcsszereplőknek.
Összegzés
A TOP CLeveR konzorcium által végzett elemzés jelentős hiányosságokat és lehetőségeket emel ki az építőipari VET területén. E hiányosságok kezelése naprakész és releváns képzési programok révén elengedhetetlen a fenntartható építési gyakorlatok előmozdításához.
A kutatás során elkészített interaktív térképek részletes betekintést nyújtanak a VET helyzetébe Olaszországban, Spanyolországban, Szlovéniában, Lengyelországban, Magyarországon, Horvátországban és a WorldGBC-nél.
Tekintse meg a közös KUMU térképet: https://embed.kumu.io/3dc67f90ee2740e713663abb28fdf02b?settings=0
Nézze meg az egyes országok térképeit:
Magyarország: https://www.hugbc.hu/projektek/top-clever
Olaszország: https://gbcitalia.org/top-clever/top-clever-mappa-dellofferta-formativa/
Spanyolország: https://gbce.es/proyectos/top-clever/
Szlovénia: https://gbc-slovenia.si/top-clever
Lengyelország: https://plgbc.org.pl/projekty/top-clever-szkolenia-w-zakresie-zrownowazonego-budownictwa
Horvátország: https://gbccroatia.org/cases/top-clever/