Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük, itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
A megújuló energiával és a szén-dioxid-leválasztással kapcsolatos megoldások célja a további éghajlatváltozás megelőzése.
„A klímatechnológia az egyetlen kiút a klímaválságból” – mondta Arnold Schwarzenegger, Kalifornia volt republikánus kormányzója és klímakampányért küzdő politikus a BBC műsorvezetőjének. Mindeközben az Egyesült Királyság kormánya engedélyeket adott ki a leválasztott CO2 Északi-tenger alatti szivattyúzására.
Nemrég Abu Dhabiban szerveztek konferenciát, hogy bemutassanak számos előremutató éghajlati technológiát. A konferencia fő előadója Dr. Sultan Ahmed Al Jaber volt, aki a 2023-as COP28 klímakonferencia elnöke lesz.
A konferencián szó volt a megújuló energiaforrásokkal történő tiszta energiatermelésről, az energiaigényes iparágakban az olaj és a gáz hidrogénnel való helyettesítéséről, a közlekedés szén-dioxid-mentesítéséről és a szén-dioxid-leválasztás különböző formáiról.
Ezek közül néhány egyre olcsóbb. Amikor a Tesla Roadstert 2008-ban piacra dobták, Abu Dhabiban a napenergiával termelt áram ára körülbelül 2,5 dollár/kWh volt. Ma már 1.35 cent/kWh körül van.
A napenergia egy részét hidrogén előállítására használják. Ez az egyik legjobb módja az ipar szén-dioxid-mentesítésének. Négy anyagtípus – acél, cement, alumínium és vegyi anyagok – előállítása felelős a jelenlegi kibocsátások mintegy hatodáért. Ezekhez magas hőmérsékletre van szükség, amelyet jelenleg többnyire kőolajjal állítanak elő.
A hő előállításának egyik módja a hidrogén használata, a másik a villamos energia. A ma gyártott BMW-k szinte mindegyike az Emirates Global Aluminium által napenergia felhasználásával olvasztott alumíniumot használja.
Ahol a CO2-kibocsátás továbbra is fennmarad, ott a leválasztás ad reményt. A szén-dioxid-leválasztás két kategóriába sorolható. Az első és legegyszerűbb az ipari folyamatok kéményeiből történő CO2-leválasztás. Ezt követően a szén-dioxidot tartósan visszasajtolják a földbe, mint a közelmúltban kiadott északi-tengeri engedélyek esetében. A cél az, hogy hat éven belül megkezdődjenek, és potenciálisan az Egyesült Királyság CO2-mennyiségének egytizedét tárolhatják.
Az első ilyen projekt Abu-Dhabiban már folyamatban van, és magából az olajkitermelésből származó CO2-t fogja fel.
Nem csak a kémiai folyamatok képesek az ipari kibocsátások megkötésére. A LanzaTech egy mikrobákat használó vállalat. Alapítója, Dr. Jennifer Holmgren úgy írja le, hogy ez olyan, mint egy ipari üzem melletti mikro sörfőzde – csakhogy nem élesztőt, hanem mikrobákat használ. A CO2-t üzemanyaggá és műanyaggá alakítják át. Már most is gyárt szálakat a Zara ruhái számára, és tervez egy üzemet a walesi Port Talbotban, ahol repülőgép-üzemanyagot állítanak majd elő.
Egy másik eljárás a közvetlen levegőleválasztás. Ezt alkalmazza a Porsche-Siemens e-fuel üzem Chilében. Ez esetben a gépek közvetlenül a levegőből vonják ki a CO2-t. Ezt hidrogénnel kombinálva benzint és más üzemanyagokat állítanak elő, anélkül, hogy az olajkutakból több szén-dioxidot szabadítanának fel. Ez remekül hangzik, de hatalmas kihívást jelent a méretarány.
Egy 1PointFive nevű cég is részt vett a konferencián, és bemutatta a világ legnagyobb, Texasban épülő üzemének modelljét. Ez a modell évente egymillió tonna CO2-t fog eltávolítani a levegőből. A problémát az jelenti, hogy az ember által okozott globális kibocsátás évente 35 ezer alkalommal haladja meg ezt a mennyiséget.
Forrás: http://nrgreport.hu