Established Member of the

HuGBC

A HuGBC WELL ajánlása az épületek biztonságos kialakításához

A HuGBC WELL Munkacsoportjának ajánlásai egészséges és biztonságos épületek kialakításához

A COVID-járvány átalakította az épületekkel szembeni higiéniai követelményeket és a munkáltatók elvárásait a dolgzói jóllét és az egészséges munkatér tekintetében. Az alábbiakban olyan intézkedésekre gyűjtöttük javaslatokat, amelyeket gyorsan, kríziskezelésre lehet alkalmazni. A hosszú távú cselekvési stratégia megalkotásához, kérjük, tanulmányozza az oldal alján letölthető angol nyelvű "STRATEGIES FROM THE WELL BUILDING STANDARD TO SUPPORT IN THE FIGHT AGAINST COVID-19" című ajánlást, melyet az International WELL Building Institute (IWBI) adott ki.

"Minden épület hatással van az egészségünkre."

A WELL épület egészséges megoldásokkal várja már azelőtt, hogy az épületbe lépne. 

Az épületeket tervezők, építők és üzemeltetők mindannyian egészségügyi dolgozók is, hiszen munkájuk eredménye kihat az épület-felhasználók rövid és hosszú távú egészségére - vallja Boris Lushniak AIA építész, akitől a fenti idézet is származik.

Az irodaházakba, munkahelyekre a visszatérés sok esetben fokozatos, számtalan új szabályt, szokást menet közben kell kialakítani, melyre akár egy új, eddig ismeretlen veszélyhelyzet esetén kerül sor.

Ilyen esetekben eddig ismeretlen félelmek, bizonytalanság van bennünk, szeretnénk biztonságban érezni magunkat a munkahelyen is.. Sokkal inkább tisztában vagyunk a kockázatokkal, mint korábban. Új szokásokat, szabályokat kell kialakítani a kollégákkal, ügyfelekkel történő találkozásokra, a munkaterek használatára vonatkozóan.

A WELL Munkacsoport összegyűjtötte a megbízható nemzetközi és hazai szakmai ajánlásokat, javaslatokat, amelyek segítenek eligazodni az egészséget és a biztonságot célzó intézkedések meghozatalában.

A WELL Standard egyedülállóan holisztikus szemlélettel foglalkozik az egészséges belső terek kialakításával, amely valóban segíthet átgondolni az ember szempontjából a teendőket. Ezért a HuGBC WELL Munkacsoportjában kidolgoztunk a WELL Standard témakörei alapján azokat a javaslatokat, amelyek segíthetnek az épületek használóinak a biztonságos, hatékony és egészséges irodai környezet kialakításában!

 

  • 1. Kockázatkezelés és rezíliens szervezet kialakítása

    Egy vészhelyzetre való felkészülés olyan kockázatkezelési megközelítés, amely lehetővé teszi a gyors reagálást. A szervezeteknek rendszeresen újra kell értékelniük a sürgősségi felkészülési terveiket, melyhez az alkalmazkodóképesség és a rugalmasság elengedhetetlenek. Érdemes felméréseket végezni a kollégák és a külső vendégek körében. Az eredményeket a döntéshozók felhasználhatják az előrehaladás mérésére, a prioritási területek meghatározására, valamint a szervezeti irányelvek és protokollok elkészítéséhez.

    • Jelöljön ki olyan felelőst, aki tájékozódik az aktualitásokról és ellenőrzi a bevezetett intézkedések működését.
    • Gondolja át, hogy vészhelyzet esetén milyen hiteles forrásból tud gyorsan és hatékonyan tájékozódni.
    • Hagyjon időt az iroda újranyitásának megszervezésére, számoljon kb. 3 héttel az első irodai munkanap előtt.
    • Adjon ki tájékoztatást a megváltozott szabályokról a kollégák visszatérése előtt és a munkahelyen is.
    • Nyújtson tájékoztatást a krízishelyzetről, ha az érinti az épület vagy iroda közösségét.
    • Szervezze meg az ütemezett újranyitást.
    • Oktassa a munkatársakat az új szabályokról.

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=d5xfbscTziQ&feature=youtu.be

  • 2. A beltéri levegőminőség javítása

    A levegő stagnálása növelheti a levegőben lévő vírusok és por koncentrációját, ezért kritikus szempont a belső levegő lehető legfrissebben tartása. Megfelelő karbantartás és szűrés nélkül a fűtési-, szellőztetési- és légkondicionáló rendszerek felhalmozhatnak penészt és olyan részecskéket, amelyek légzőszervi betegségeket terjeszthetnek üzemszüneti időszakok után.  
    Bizonyítékok vannak arra is, hogy a páratartalom szerepet játszhat a vírusok, például a COVID-19 túlélésében. Mint ilyen, a relatív páratartalom 40–60% közötti fenntartása elősegítheti a COVID-19 terjedésének és túlélésének korlátozását.

    • Kérje az épület üzemeltetőjét, hogy biztosítson 100% friss levegő ellátást az épületben, ne legyen levegő visszakeverés a légtechnikai rendszerben. Erről vezessen az épület-üzemeltetés jegyzőkönyvet, amelyet rendszeresen küldjön meg az FM csapatnak.
    • Helyezzen ki levegőminőség érzékelő szenzorokat (legalább CO2 szint érzékelőt, tartsa lehetőleg 800 ppm körüli értéken, vagy ez alatt a CO2 szintet).
    • Függessze fel a belső levegőt keringető split-klímák, fan-coilok működtetését. 
    • Az irodai páratartalmat állítsák lehetőség szerint 40-60% közötti értékre.
    • Ha ez lehetséges, a takarítás kiegészíthető UV lámpás fertőtlenítéssel a gyakran használt felületeken.
    • A WC lehúzása történjen mindig lecsukott tetővel, az elszívás legyen folyamatosan bekapcsolva a közösségi mosdókban.
    • Az épület üzemeltetőjével ellenőrizze a levegőszűrők utolsó karbantartási időpontját.
    • Alkalmazzon tudatosan légtisztító növényeket, emelje a levegő páratartalmát növények kihelyezésével.

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=HucCesiMVRY&feature=youtu.be

  • 3. A vízminőség rendszeres ellenőrzése

    A vízben lévő szennyezőanyagok is negatív egészségügyi hatásokat eredményezhetnek, ideértve a fertőző betegségek terjedését is. A vizet általában klórral kezelik, hogy mentesítsék a kórokozóktól. Ha azonban a vizet egy ideig nem használják, a klór valószínűleg elveszíti fertőtlenítő képességét, lehetőséget teremtve a kórokozóknak a víz szennyezésére.

    • 7 napnál hosszabb üzemszünet után tesztelje a vízminőséget a fogyasztási helyen az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) által ajánlott vízszennyezőkre.
    • A vízminőség teszt készítésekor legyen ólom mintavétel is
    • Gondoskodjon a megfelelő fogyasztáshelyi vízszűrésről
    • Készítsen legionella tervet és felmérést
    • Hetente egyszer végezze el a használati melegvíz rendszer termikus fertőtlenítését 70 C-on a legionella fertőzés megelőzésére
    • A mosdókban lehetőség szerint infra érzékelős csapok és szappanadagoló legyen, ez utóbbi eldobható cserélhető töltővel
    • 3 napnál hosszabb üzemszünet esetén a végpontokon biztosítson kifolyást minden szakaszon, 7 napnál hosszabb leállás esetén zárja le a rendszert, vagy újranyitáskor öblítse át a teljes rendszertérfogatot
    • Gondoskodjon vízcseréről maximum 3 naponta
    • Dolgozzon ki eljárási rendet a vízhálózat újranyitására
    • Becsülje meg az épület vízhálózatának térfogatát és az alapján végezze el az átöblítést
    • 3 naponta gondoskodjon vízvételezésről üzemszünet esetén is

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=7_sPQ-bQH60&feature=youtu.be

  • 4. Tiszta érintkezések népszerűsítése

    A jó takarítási protokoll és megfelelő kézmosási szokások csökkentik a fertőzések esélyét és növelik a szervezet ellenálló képességét. A közösségekben a szappant hatékonyabbnak találták, mint a kézfertőtlenítőt, bár a legalább 60% alkoholtartalmú kézfertőtlenítő is használható.

    • Vizsgálja felül a takarítószereket és szerezzen be egészségre ártalmatlan szereket. WELL ajánlás pl. EU Ecolabel, Nordic Swan Ecolabel, A.I.S.E. minősített termékek.
    • Létszámtól függően takarítsa naponta többször a gyakran érintett felületeket (pl. kilincsek, kapcsolók, távirányítók, nyomógombok, közös asztalok, konyhai berendezések).
    • Helyezzen ki papír kéztörlőket és lábbal nyitható, fedeles kukát a mosdókba.
    • Alakítson ki személyes zárható szekrényeket, ha eddig nem volt.
    • Fogadja a kollégákat welcome csomaggal: maszk, gumikesztyű, fertőtlenítő kézgél, antibakteriális felülettörlő kendő, új irodai szabályzat.
    • Jelezze, hogy maximum hány fő tartózkodhat a helyiségekben, pl. tárgyaló, konyha, mosdó).
    • Biztosítson önszáradó kézfertőtlenítő gélt több ponton, szenzoros adagolóval
    • Alakítson ki virtuális recepciót.
    • Helyezzen ki mobil terelőszalagokat, ahol szükséges.
    • Ürítse gyakrabban és fertőtlenítse a szemeteseket.
    • Dolgozzon ki új tárgyaló használati szabályokat.
    • A futárt fogadja a főbejáratnál, ha lehetséges.
    • Helyezzen ki takarítási ellenőrző naplót.
    • Gondoskodjon a megközelítési útvonalak és közös területek takarításáról is.
    • Konyharuhák helyett használjon nem tekercses papírtörlőt.
    • Biztosítson speciális elektronikai eszköz fertőtlenítőt is, amivel a telefonok, tabletek és klaviatúrák törölhetők.
    • Helyezze a beérkező postát karanténba 1-3 napra, erről tájékoztassa az ügyfeleket.
    • Takarítás és fertőtlenítés során kövesse az aktuális SARS CoV2 Takarítás-technológiai protokoll ajánlásait
    • Végezzen fokozott takarítást a veszélyeztetett területeken
    • Vezesse be a kétvödrös felmosás gyakorlatát

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=cnfIaY4mRTo

  • 5. Mozgásra ösztönzés és a komfort megteremtése, akár otthoni munkavégzéssel

    Bár még kevés adat áll rendelkezésre, a COVID-19 megjelenése előtt a globális vállalatok 44%-a nem engedélyezte a távmunkát. A vállalatok ezért valószínűleg nem állnak készen arra, hogy útmutatást nyújtsanak csapataik számára a funkcionális és kényelmes otthoni munkaterület és az otthoni munkavégzés megteremtésének módjáról. Az ergonómia azt vizsgálja, hogy a munkakörnyezet miként felel meg a felhasználó igényeinek. Kulcsfontosságú annak megértése, hogyan lehet az otthoni munkahely ergonómiáját biztosítani, valamint támogatni a mozgást. Noha a WELL Standard nem foglalkozik közvetlenül az otthoni munkavégzés forgatókönyveivel, sok stratégiát nagymértékben/praktikusan adaptálhatunk az otthoni munkához.

    • Biztosítsa a napi szintű testmozgási lehetőséget az épületben vagy annak közvetlen környékén az immunrendszer erősítése érdekében.
    • Tegye lehetővé a sportolási lehetőség biztonságos használatát fertőtlenített eszközökkel.
    • Biztosítson a munkatársaknak óránként mikroszünetet, a testmozgási lehetőségek csökkenésével ezek szerepe megnövekedett (napi 15 x 2 perc mozgás jobb a gerincnek, mint napi 1 x 30 perc).
    • Ösztönözze a munkatársakat a lépcsőház használatára a lift helyett - vonzóbbá tehető a lépcsőház növényekkel, művészeti alkotásokkal, fénnyel vagy zenével is.

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=akd-VAHNRzc

  • 6. Az emberi immunrendszer erősítése

    Az egészségfejlesztési stratégiákhoz, oktatáshoz és tudásanyagokhoz való hozzáférés biztosítása segítheti az egyéneket az egészséges szokások és a megfelelő ellenállóképesség kialakításában a fizikai és a mentális egészségügyi stresszorokra. Az egészséges immunrendszer segíti a testet a fertőzések leküzdésében és csökkenti a társbetegségek kialakulásának veszélyét, amelyek a fertőzés nagyobb kockázatával járnak. A dohányzás, a krónikus betegségek, a fizikai inaktivitás vagy a rossz minőségű alvás is mind rizikófaktorok az egészség és a munkahatékonyság tekintetében is.

    • Ösztönözze kollégáit az egészséges, vitamindús táplálkozásra az egészséges immunrendszer fenntartása érdekében.
    • Biztosítson egészséges, rostban gazdag étkezési alternatívákat az épületben/irodában.
    • Tegye lehetővé, hogy helyi termelők hetente zöldséget és gyümölcsöt árulhassanak az épületben.
    • Vizsgálja felül a kényelmes kézmosáshoz megfelelő méretű mosdókagylók kiépítését, ha ezek jelenleg nem adottak. 

     

  • 7. Egyéni mentális alkalmazkodóképesség támogatása

    A mentális egészség a jóllét olyan állapota, amelyben az egyének képesek teljes értékű életet élni, megbirkózni a normális életfeszültségekkel és produktív munkájukkal hozzájárulnak a közösség sikeréhez. A stresszről ismert, hogy gyengíti az immunrendszert, és a krónikus stressz számos káros egészségügyi következménnyel jár, pl. depresszió, szív- és érrendszeri betegségek, stb.

    • Segítse a munkatársak mentális egészségét ebben az új helyzetben.
    • Kommunikáljon a szabályokról a home office-ban dolgozó kollégákkal is.
    • A kollégák első újra-belépésekor tudatosítsa az új szabályokat szóban is.
    • Fogadja el, hogy az egyéneknek lehetnek egyéni megoldási igényei.
    • Biztosítson szakszerű támogatást mentális kihívásokra (coach, pszichológus).
    • Alkalmazzon biofíliát tudatosan (zöldfal, sok növény, stb.)

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: https://www.youtube.com/watch?v=HlfeNxAEpIY

  • 8. Közösségi ellenállóképesség növelése és gyógyulás

    A közösségi részvételhez és kapcsolódáshoz szükséges terek biztosítása elősegítheti a szociális összetartást, a közösség felhatalmazását és a kollektív bizalmat, amelyek mindegyike pozitív hatást gyakorol a mentális és a fizikai egészségre. Azoknál a vállalatoknál, amelyek nem mutatnak fel erős szociális értékeket közösségi elkötelezettséget erősítő kezdeményezéseken keresztül, alacsonyabb a munkavállalói morál, a lojalitás, a büszkeség és a termelékenység. A közösségi és társadalmi támogatással rendelkezők általában jobb mentális egészséggel rendelkeznek, mint azok, akiknek nincsenek erős közösségi kapcsolatai.

    • Használjon kérdőíveket a kollégák problémáinak feltérképezésére (pl. informatikai kihívások, irodába való visszatérés igénye).
    • Biztosítson rendszeres egészségügyi szűréseket, teszteket.
    • Dolgozzon ki vészhelyzeti tervet többféle vészhelyzetre (terrorizmus, tűzeset, földrengés).
    • Tájékoztassa a munkatársakat az elérhető védőoltásokról.
    • Biztosítson 50% támogatást szűrővizsgálatra és esetleg védőoltásra.
    • Dolgozzon ki visszatérési ütemtervet.
    • Helyezzen ki oktatóanyagokat a megfelelő helyekre (pl. a helyes kézmosásról, távolságtartásról).
    • Egyirányúsítsa a közlekedést, ha megoldható.
    • Ütemezze és optimalizálja az épület/iroda használók jelenlétét.
    • Kerülje a megbetegedett emberek megbélyegzését.
    • Szükség esetén biztosítsa a betegek fizikai elkülönítésének lehetőségét, alakítson ki karantén helyiséget.
    • Ragasszon távolságjelölő padlómatricákat a kritikus helyekre.
    • Vizsgálja meg, hogy az épület rezilienciája növelhető-e zöld felújítással, zöld minősítéssel (pl. LEED vagy BREEAM)

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásaiban: 
    https://www.youtube.com/watch?v=d5xfbscTziQ&feature=youtu.be

    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Np4WL5AtIvM&feature=youtu.be

  • +1. Biztonságos vendégfogadás

    Egy váratlan esemény után az épületek újranyitásakor nemcsak a munkatársak találkozhatnak egymással, hanem felvetődik az épületbe érkező vendégfogadás is. Gondolkodjanak előre, hogy a vendégfogadás mindkét fél számára biztonságos legyen.

    • Jelöljön ki vendégzónákat (pl. az iroda bejáratától a tárgyalóig mehetnek), és érkezés előtt tájékoztassa a vendéget a fő tudnivalókról (melyik mosdót használhatja, melyik helyiségeket látogathatja).
    • Biztosítson a belépési ponton önszáradó kézfertőtlenítést.
    • Tartsanak online megbeszélést, ha lehetséges.
    • Készüljön irányelv arra vonatkozóan, hány vendég érkezhet egyszerre, figyelembe véve a tárgyalók csökkent kapacitását.
    • Előzetesen érdeklődjön a vendégnél, hogy hány fővel érkezik az irodába.
    • Ösztönözze munkatársait rövidebb személyes megbeszélések tartására, pl. maximum 40 perces tárgyalásokra

    Bővebb tartalom a WELL Kanapé webinárium-sorozat ide vonatkozó előadásában: később

További részletek a WELL Kanapé cikkekben és webináriumokban

Az IWBI angol nyelvű, hosszú távú megoldás INNEN letölthető.

<< Vissza a főoldalra