Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Kérjük, itt adja meg a belépéshez szükséges adatokat. A regisztrációhoz vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal.
Az európai építőipar félelemmel vegyes optimizmussal figyelte az új építőanyagokról szóló EU-s rendelet előrehaladását. Az EU célja, hogy az új rendelet elősegítse az ökológiai-digitális átállást az ágazatban, ugyanakkoraz ilyen átalakulások sok súrlódást okozhatnak egy olyan szektorban, amely nem szokott hozzá a változáshoz. Egy tavaly decemberi megállapodás szerint a rendelet a menetrend szerint zöld utat kap párhuzamosan a környezetbarát tervezéséről szóló EU-S irányelvvel (ESPR) - olvashato a Euroconstruct spanyol tagintézetének cikkében.
Egy kívülállót meglephet az új EU-s rendelet által okozott zűrzavar hiszen az építési piacot 2011 óta egyetlen rendelet szabályozza, mely a ’80-as évek vége óta hatályos termékirányelvet váltotta fel. A mostani rendelet azonban több, mint az előző frissítése és ez aggaszthatja az építőipar szereplőit - az alábbi kérdések merülhetnek fel.
A jelenlegi rendelet úgy működik, hogy a gyártó felelősséget vállal terméke biztonságáért és hatékonyságáért, míg az EU engedélyt ad annak értékesítésére a teljes gazdasági területén. Az új rendelet ezt az elvet megőrzi, de az EU arra kéri a gyártót, hogy vállaljon felelősséget terméke környezeti hatásáért is, ugyanúgy, mint eddig annak szerkezeti ellenállásáért, tűzreakciójáért, hő- vagy hangszigeteléséért. Így az alkalmazkodás nagy vagy kis mértékű lesz attól függően, hogy egy gyártó felmérte-e (és milyen pontosan) termékportfóliójának környezeti lábnyomát. Mivel az EU még nem határozta meg az egész épület környezeti lábnyomának számítási módszereit, még nem tud szigorú követelményeket és határidőket szabni a gyártóknak a CE-jelölésre (mely igazolja, hogy a terméket a gyártó megvizsgálta és megfelel az uniós biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak.)
Igen is meg nem is. Elvileg mostantól az építkezésekről visszanyert termékek jogilag felhasználhatóak lesznek. Ez egyértelműen előrelépés a régi rendelethez képest, amely abból a feltételezésből indult ki, hogy az építkezésen elfogyasztott összes termék gyárból származik, és ezért van egy nyomon követhető gyártó, aki vállalta a felelősséget. Ennek ellenére a jelenlegi tervezetben az áll, hogy az újrafelhasznált anyagokra ugyanúgy vonatkozik az új rendelet, mint a gyárból származó anyagokra. Vagyis ugyanazoknak a kötelezettségeknek kell eleget tenniük, és versenyelőnyük lesz a kisebb környezetvédelmi hatásuk miatt.
Igen, de míg a régi rendelet az épületet biztonságosabbá tevő építési anyagok használatát ösztönözte, az új szerint fenntarthatóbbá is kell tenni az épületet. Tehát míg korábban a tervező a klasszikus szerkezeti, szigetelő- vagy biztonsági jellemzők mátrixa alapján döntött, most egy nagyobb mátrixszal kell dolgoznia, olyan extra paraméterekkel mint a károsanyag-kibocsátás, a hulladék vagy a beágyazott energia. Ezen adatfolyamok kezelése nem lesz egyszerű, de az új ún. „digitális termékútlevelek” megkönnyítik majd a projekttervezők és projektvezetők számára a termékinformáció digitális feldolgozását. Ennek ellenére megnövekedhet az építészirodák leterheltsége. Akár egy új szakma is születhet és ahogy a nagy irodákban vannak szakemberek akik a szerkezeti tervezésre, a gépészetre vagy a tájtervezésre koncentrálnak, valószínűleg általános lesz a környezetvédelmi szakértő jelenléte is. Ez egy olyan készség is lehet melyet a kis cégek szakemberre bíznak majd.
Ne szépítsük: az új rendelet a projekt előkészítési költségeit növelheti. Előírja, hogy minden építőanyagot a környezeti hatásmátrixával együtt kell forgalomba hozni, így a jövőbeni építési szabályzat elődje amely előírja, hogy minden projektnek saját „környezeti hatásértéke” legyen. Ennek a lábnyomnak a kiszámítása növeli a költségeket az új digitális teljesítésigazolás és az új digitális termékútlevél ellenére is. Elképzelhető, hogy ahogy most is a fejlesztő kérheti a tervezőt a projekt újragondolására (a költségek korrigálására), lesznek akik a fenntarthatósági tényező kiigazítására kötelezik majd az építészirodákat.
De cserébe az új rendelet hozzájárul majd ahhoz, hogy az építőipar környezetbarátabb és digitálisabb iparággá váljon, és vonzóbb legyen a befektetők számára. Főleg, ha a társadalmilag felelős befektetések gyorsan elterjednek és az ESG kritériumok nemcsak elméleti síkon léteznek majd.
A teljes cikk itt olvasható.
Forrás: http://igylakunk.hu